Jak to sie stalo?
Mowa o najszybszych pociagach swiata, ktore staja sie powazna konkurencja dla lotnictwa pasazerskiego.
Najszybsze pedza juz z szybkoscia ponad 500 km na godzine (Japonia, Chiny), do tego maja tą przewage, ze stacje znajduja sie w centrum miast, kiedy lotniska sa budowane poza miastem i sam dojazd, i odprawy na lotnisku konsumuja sporo czasu.
Oto kilka najszybszych i najnowoczesniejszych pociagow swiata. Nie jestem pewien czy to sa ostatnie osoagniecia, ale te rowniez przyprawiaja o zawrot glowy.
1- Chiński pociąg wielkich prędkości Transrapid.Pociąg może osiągnąć prędkość 350 kilometrów na godzinę w 2 minuty, a maksymalnie w normalnej eksploatacji – 431 km/h. , pociąg osiągnął maksymalną prędkość wynoszącą 501 km/h Transrapid produkowany jest przez Transrapid Intl. GmbH & Co. KG, kooperację Siemensa i ThyssenKrupp
2- Francuski TGV (Societe Nationale des Chemins de Fer (SNCF)). Obowiązujący rekord prędkości pojazdu szynowego[4] (pociągu konwencjonalnego), poruszającego się po szynach wynosi 574,8 km/h, został uzyskany przez testowy zespół trakcyjny TGV V150
3- Japoński MLX01 Maglev. Pociąg na poduszce magnetycznej Shinkansen jest posiadaczem światowego rekordu prędkości wynoszącego 581,6 km/h. Maksymalne opóźnienia to 36 sekund – w skali roku.
Czesto zastanawialem sie, jak to sie stalo, ze Stany Zjednoczone, ktore sa kolebka najwiekszych wynalazkow i swiatowym liderem w postepie technologicznym, tak zaspali z kolejami, co jest tym bardziej niezrozumiale, ze USA to wielkie przestrzenie i gdzie jak gdzie, tutaj szybka i supernowoczesna kolej ma sens.
Konstrukcja od podstaw wlasnego pociagu nie bardzo miala sens bo swiat ucieka w szybkim tempie, wiec pozostalo uzaleznic sie od imprtu pociagow i calej inrastruktury u innych panstw.
Cos mi jednak szeptalo, ze to nie mozliwe zeby Amerykanie czegos nie wymyslili, ale co? Tak daleleko moja w koncu dosc bogata wyobraznia nie siegala.
Jednak moje przeczucie i wiara w kreatywnosc i rozmach Amerykanow mnie nie zawiodly.
Jak zawsze wystrzelili z pomyslem, ktory odesle do lamusa wszystko co dotychczas jezdzilo po szynach.
Powstal projekt
HYPERLOOP, kapsuly przewozace pasazerow w prozniowych tunelach na poduszce magnetycznej z szybkocia dwukrotnie wieksza jak predkosc komercyjnych samolotow, to jest 900 km na godzine!!! - docelowo ponad 1220 km na godzine.
Hyperloop
Pojazd bedzie niezalezny od pogody, tani w eksploatacji, docelowo napedzany energia solarna, bezkolizyjny.
Cos podobnego jak skladanie depozytow w banku z samochodu, w plastykowej kapsule za pomoca prozniowej rury w ulamku sekundy.
Pojazdy beda mogly kursowac na ziemi, zawieszone w powietrzu, lub pod woda.
Pierwszy eksperymentalny odcinek zostanie zbudowany miedzy San Francisco a Los Angeles (570 km) dystans pokona w 30 minut.