500 lat / CXC/

(Prawie) wszystkie chwyty dozwolone.
zoskicyc
Posty: 9827
Rejestracja: ndz sty 29, 2012 1:22 pm

500 lat / CXC/

Post autor: zoskicyc »

- ciekawy czlowiek
- 95 tez
- zreformowal
- podwaliny jezyka
- wiele innych

CXC
Vika
Posty: 262
Rejestracja: sob paź 17, 2009 9:30 pm

Re: 500 lat / CXC/

Post autor: Vika »

zoskicyc pisze:- ciekawy czlowiek
- 95 tez
- zreformowal
- podwaliny jezyka
- wiele innych

CXC

bardzo ciekawy człowiek
wierzący
Ojciec protestantyzmu mówił i pisał bowiem rzeczy, w które do dziś wprost trudno uwierzyć. :


"
Marcin Luter o godności i majestacie Boga:

1. „Nie ma znaczenia, jak zachowywał się Chrystus – liczy się tylko to, czego nauczał” (źródło: Erlangen, tom. 29, s. 126).
Marcin Luter o Dekalogu

2. „Jedyny cel [Dekalogu] to pokazanie człowiekowi niemożności czynienia przez niego dobra i nauczenie go rozpaczania nad sobą” (źródło: Henri Denifle, Luther et Lutheranisme. Etude Faite d’apres les sources, tłum. J. Paquier, A. Picard, Paris 1912-13, tom. III, s. 364).

3. „Musimy usunąć Dekalog z oczu i z serca” (źródło: De Wette 4, 188).

4. „Jeśli dopuścimy, by on – Dekalog – miał jakikolwiek wpływ na nasze sumienie, stanie się on przykrywką całego zła, herezji i bluźnierstw” (źródło: Comm. ad Galat, s. 310).

5. „Ważniejsze jest strzec się przed dobrymi uczynkami niż przed grzechem” (źródło: Tischreden, wyd. wittenberdzkie, tom. VI, s. 160).
Marcin Luter i materialna konieczność dobrych uczynków

6. „Dobre uczynki są złe i są grzechem, jak pozostałe” (źródło: Henri Denifle, Luther et Lutheranisme. Etude Faite d’apres les sources, tłum. J. Paquier, A. Picard, Paris 1912-13, tom. III, s. 47).

7. „Nie ma zgorszenia większego, bardziej niebezpiecznego, bardziej jadowitego niż dobre życie zewnętrzne, objawiające się dobrymi uczynkami i pobożnym sposobem życia. Jest to wspaniała brama, droga, która wiedzie do potępienia” (źródło: Henri Denifle, Luther et Lutheranisme. Etude Faite d’apres les sources, tłum. J. Paquier, A. Picard, Paris 1912-13, tom. II, s. 128).
Marcin Luter o znaczeniu wolnej woli

8. „(...) jeśli chodzi o Boga i o wszystko, co wywiera wpływ na zbawienie lub potępienie, [człowiek] nie ma wolnej woli, ale jest jeńcem, więźniem i niewolnikiem pańszczyźnianym albo woli Boga, albo woli szatana” (źródło: esej Bondage of the Will, [w:] Martin Luther: Selections From His Writings, red. John Dillenberger, Anchor Books, 1962, s. 190).

9. „Człowiek jest jak koń. Bóg wskakuje w siodło? Koń jest posłuszny i dostosowuje się do każdego ruchu Jeźdźca i idzie tam, gdzie On chce. Bóg rzuca wodze? Wówczas szatan wskazuje na grzbiet zwierzęcia, które pochyla się, idzie i poddaje ostrogom i kaprysom swojego nowego jeźdźca. (...) Zatem konieczność, a nie wolna wola, jest kontrolującą zasadą naszego postępowania. Bóg jest autorem tego, co złe, jak również tego, co dobre; a jak obdarza szczęściem tych, którzy na to nie zasługują, tak również faktycznie potępia tych, którzy nie zasługują na swój los” (źródło: De Servo Arbitrio, 7, 113 seq., cyt. P.F. O’Hare, [w:] Facts About Luther, TAN Books, 1987, s. 266-267).

10. „Jego [Judasza] wola była dziełem Boga; Bóg swoją wszechmocą poruszał jego wolą, tak jak wszystkim, co jest na tym świecie” (źródło: De servo Arbitrio, przeciwko wolnej woli człowieka)

11. „Żaden dobry uczynek nie jest wynikiem czyjejś własnej mądrości, ale wszystko musi się dziać w otępieniu. (...) Rozum należy odrzucić, gdyż jest on wrogiem wiary” (źródło: Tischreden, Weimar, VI, 143, 25-35).
Marcin Luter o życiu chrześcijańskim

12. „Bądź grzesznikiem i niech twoje grzechy będą ogromne, ale niech twoja ufność w Chrystusa będzie silniejsza i raduj się w Chrystusie, który jest zwycięzcą nad grzechem, śmiercią i światem. Będziemy grzeszyć przebywając tutaj, gdyż to życie nie jest miejscem, gdzie mieszka sprawiedliwość. (...) Żaden grzech nie może nas od Niego odłączyć, nawet gdybyśmy mieli tysiące razy każdego dnia zabić czy popełnić cudzołóstwo” (źródło: Let Your Sins Be Strong, [w:] The Wittenberg Project, The Wartburg Segment, tłum. Erika Flores, [w:] Dr. Martin Luther, Sämmtliche Schriften, list nr 99, 1 VIII 1521. – por. także Henri Denifle, Luther et Lutheranisme. Etude Faite d’apres les sources, tłum. J. Paquier, A. Picard, Paris 1912-13, t. II, s. 404).

13. „Nie pytaj o nic swojego sumienia, a jeśli przemówi, nie słuchaj go; jeśli będzie nalegać, zdław je, zabawiaj się; jeśli to konieczne, popełnij jakiś dobry duży grzech, aby je odpędzić. Sumienie to głos szatana, a koniecznie należy zawsze robić coś wprost przeciwnego do tego, czego chce szatan” (źródło: J. Dollinger, La Reforme et les resultants qu’elle a produits, tłum. E. Perrot, Gaume, Paris 1848-49, tom. III, s. 248).
Marcin Luter o karze śmierci i miłosierdziu

14. „Jeśli ktoś uczyłby doktryn sprzecznych z artykułami wiary wyraźnie ugruntowanymi w Piśmie Świętym i w które wierzy cały świat chrześcijański, takimi jak artykuły, których uczymy dzieci w credo – na przykład, gdyby ktoś nauczał, że Chrystus nie jest Bogiem, ale zwykłym człowiekiem i podobnym innym prorokom, jak utrzymują Turcy i anabaptyści – takich nauczycieli nie należy tolerować, ale karać jako bluźnierców. (...) Według tej procedury nikogo nie zmusza się do wierzenia, gdyż może wierzyć w to, co chce; ale nie wolno mu nauczać i bluźnić” (źródło: Luther’s Works, tom. XIII, 61-62).

15. „To, że wywrotowe artykuły doktryny powinno się karać mieczem, nie wymaga dalszych dowodów. Jeśli chodzi o resztę, anabaptyści utrzymują zasady odnoszące się do chrztu niemowląt, grzechu pierworodnego i natchnienia, które nie mają związku ze Słowem Bożym i są w istocie mu przeciwne. (...) Władze świeckie są także zobowiązane powstrzymać i otwarcie karać fałszywe doktryny. (...) Pomyślmy bowiem: jaka klęska by nastąpiła, gdyby dzieci nie były chrzczone? (...) Poza tym anabaptyści oddzielają się od kościołów (...) i ustanawiają posługę i zgromadzenia własne, co jest także przeciwne przykazaniu Boga. Biorąc to wszystko pod uwagę, jasne się staje, że władze świeckie są zobowiązane wymierzać przestępcom karę cielesną. (...) Także, kiedy jest to przypadek utrzymywania jakiejś duchowej zasady, takiej jak chrzest niemowląt, grzech pierworodny i niekonieczna separacja, wówczas (...) konkludujemy, że (...) upartych sektarian należy uśmiercać” (źródło: pamflet z roku 1536, [w:] Johannes Janssen, History of the German People From the Close of the Middle Ages, 16 tomów, tłum. A.M. Christie, B. Herder, St. Louis 1910 [orgy. 1891], t. X, s. 222-223).

Marcin Luter o sprawiedliwości społecznej

16. „Chłopi nie lepsi są od słomy. Nie usłyszą słowa i są pozbawieni rozsądku; zatem należy ich przymusić do słuchania trzaskiem bicza i świstem kul i to jedyna rzecz, na którą zasługują” (źródło: Erlangen, t. 24, s. 294).

17. „Zabić chłopa to nie morderstwo; to pomoc w gaszeniu pożaru. Niech nie będzie półśrodków! Zmiażdżyć ich! Podciąć im gardła! Przebić ich. Nie zostawiajcie kamienia na kamieniu! Zabić chłopa to zniszczyć wściekłego psa!” – „Jeśli mówią, że jestem bardzo surowy i niemiłosierny, niech szlag trafi miłosierdzie! Niech każdy, kto może, dźga ich, dusi i zabija jak wściekłe psy” (źródło: Erlangen, t. 24, s. 294).

18. „Jak poganiacze osłów, którzy muszą nieustannie okładać osły kijem i batem, gdyż inaczej nie będą posłuszne, tak władcy muszą postępować z ludem; muszą pędzić go, bić, dławić, wieszać, palić, ścinać głowy i torturować, aby budzić lęk i hamować lud” (źródło: Erlangen, t. 15, s. 276).
A.do.lf H.itler Marcin Luter o miłowaniu Żydów

19. „Moja rada, jak powiedziałem wcześniej, jest taka: Po pierwsze, by spalić ich synagogi, a każdy, kto może, niech rzuca siarkę i smołę; byłoby dobrze, gdyby ktoś mógł także dorzucić nieco ognia piekielnego. (...) Po drugie, żeby wszystkie ich księgi – ich modlitewniki, ich pisma talmudyczne, a także całą Biblię – im zabrać, nie zostawiając ani kartki, a zachować je dla tych, którzy mogą się nawrócić. (...) Po trzecie, by zabronić im pod karą śmierci sławienia Boga, dziękczynienia, modlitwy i publicznego nauczania wśród nas i w naszym kraju. (...) Po czwarte, by zabronić im wypowiadania imienia Boga w zasięgu naszego słuchu. Albowiem nie możemy słuchać tego w dobrej wierze ani tolerować. (...) Ten, kto usłyszy to imię [Boga] wypowiedziane przez Żyda, musi poinformować władze albo obrzucić go świńskim łajnem, gdy go zobaczy i gonić go” (źródło: Martin Luther, On the Jews and Their Lies, tłum. Martin H. Bertram, Fortress Press 1955).

20. „Spalić ich synagogi. Zabronić im wszystkiego, o czym wspomniałem wyżej. Zmusić ich do pracy i traktować ich z wszelakiego rodzaju surowością, tak jak uczynił to Mojżesz na pustyni, gdy zabił trzy tysiące. (...) Jeśli to nie zadziała, musimy gonić ich jak wściekłe psy, aby nie stać się współuczestnikami ich wstrętnego bluźnierstwa i wszystkich ich przywar i po to, abyśmy nie zasłużyli na gniew Boga i nie zostali potępieni wraz z nimi. Wykonałem swoją powinność. Niech każdy zadba o wypełnienie swojej. Ja jestem usprawiedliwiony” (źródło: About the Jews and Their Lies, cyt. P.F. O’Hare, The Facts About Luther, TAN Books 1987, s. 290).

21. „Gdybym miał ochrzcić Żyda, zabrałbym go na most nad Łabą, powiesił kamień u jego szyi i zepchnął go ze słowami: Chrzczę ciebie w imię Abrahama” (źródło: Hartmann Grisar, Luther, t. V, s. 413).

22. „Żydzi zasługują na to, by wieszać ich na szubienicy siedem razy wyżej od zwykłych złodziei” (źródło: Weimar, t. 53, s. 502).
Marcin Luter na temat świętości i godności małżeństwa

23. „Jeśli mąż nie ma ochoty, jest inny, który ma; jeśli żona nie ma ochoty, wówczas niech przyjdzie pokojówka” (źródło: Of Married Life).

24. „Przypuśćmy, że doradziłbym żonie impotenta (za jego zgodą), by oddała się innemu, powiedzmy: bratu męża, ale by zachowała ten mariaż w tajemnicy i przypisała dzieci tzw. domniemanemu ojcu. Rodzi się pytanie: Czy taka kobieta jest w stanie, który gwarantuje zbawienie? Moja odpowiedź: z pewnością” (źródło: On Marriage).

25. „Nie jest sprzeczne z Pismem Świętym, by mężczyzna miał kilka żon” (źródło: De Wette, t. 2, s. 459).

26. „Słowo i dzieło Boga jest całkiem jasne, to znaczy, że kobiety są stworzone po to, aby być albo żonami, albo prostytutkami” (źródło: On Married Life).

27. „Mimo całego dobra, jakie mogę powiedzieć o życiu małżeńskim, nie przyznam naturze tyle, by poświadczyć, że nie ma w nim grzechu (...), żadna powinność małżeńska nie jest nigdy pozbawiona grzechu. Powinność małżeńska nigdy nie jest wypełniana bez grzechu” (źródło: Weimar, t. 8, s. 654. Innymi słowy dla Lutra akt małżeński jest „grzechem, który niczym się nie różni od cudzołóstwa”, ibid. Jaki jest zatem, możecie się spytać, cel małżeństwa dla Lutra? Luter stwierdza, że jest nim po prostu zaspokojenie swoich żądz seksualnych: „Ciało domaga się kobiety i musi ją mieć”, albo: „Małżeństwo jest lekarstwem na cudzołóstwo” – Hartmann Grisar, Luther, t. IV, s. 145).
Marcin Luter o równości i moralizowaniu

28. „Jakąż krzywdę mogłoby to wyrządzić, gdyby człowiek powiedział dobre, mocne kłamstwo w godnej sprawie i dla dobra kościołów chrześcijańskich?” (źródło: Lenz, Briefwechsel, t. 1, s. 373)

29. „Kłamać z konieczności albo dla wygody, albo usprawiedliwiając się – takiego kłamstwa nie będzie się traktować jako rzeczy przeciwnej Bogu; był On gotów wziąć takie kłamstwa na siebie” (źródło: Lenz, Briefwechsel, t. 1, s. 375).
Marcin Luter i pokora

30. „Św. Augustyn czy św. Ambroży nie mogą się ze mną równać” (źródło: Erlangen, t. 61, s. 422).

31. „To, czego nauczam i co piszę, pozostaje prawdą, nawet gdyby cały świat miał z tego powodu rozpaść się na kawałki” (źródło: Weimar, t. 18, s. 401).
Marcin Luter o wartości Pisma Świętego
32. „Moim zdaniem ona [księga Apokalipsy] nie nosi na sobie piętna charakteru apostolskiego ani prorockiego. (...) Każdy może ukształtować swój sąd o tej księdze; jeśli chodzi o mnie, to czuję do niej wstręt i jest to dla mnie wystarczający powód, by ją odrzucić” (źródło: Sammtliche Werke, 63, s. 169-170, [w:] P.F. O’Hare, The Facts About Luther, TAN Books, 1987, s. 203).

33. „Jeśli wasz papista drażni was tym słowem („sama” – Rz 3,28), powiedzcie mu wprost, że dr Marcin Luter tak uważa: papista i osioł to jedno i to samo. Ktokolwiek nie przyjmie mojego tłumaczenia, niech traktuje je lekceważąco: diabeł podziękuje temu, kto krytykuje je bez mojej woli i wiedzy. Luter tak to przyjmuje, a jest on doktorem przewyższającym wszystkich doktorów w całym papiestwie” (źródło: Amic. Discussion, 1, 127, [w:] P.F. O’Hare, The Facts About Luther, TAN Books 1987, s. 201. Por. także J. Dollinger, La Reforme et les resultants qu’elle a produits, tłum. E. Perrot, Gaume, Paris 1848-1849, t. III, s. 138).

34. „Historia o Jonaszu jest tak potworna, że całkowicie niewiarygodna” (źródło: P.F. O’Hare, The Facts About Luther, TAN Books 1987, s. 202).

35. „(...) list św. Jakuba jest listem pełnym słomy, gdyż nie zawiera nic ewangelicznego” (źródło: Preface to the New Testament, red. Dillenberger, s. 19. – Por. także Jean Janssen, L’Allemagne et la Reforme, tłum. E. Paris, Plon 1887-1911, t. II, s. 218.

David L. Gray
Źródło: saintdominicsmedia.com
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ale nie ukrywam , że wielu Świętych Kościołów Różnych równie nieintegralnie do dzisejszych czasów , myśli swoje puszczało w eter nie nie tylko niebiański :). Dla nas nauka, że ludzkość dojrzewając musi dokonywać korekt świadomości inaczej nadal siedzilibyśmy w jaskiniach.

Gdyby nie poszło o modne wtedy odpusty, którymi chciał zasponsorować nową budowę bazyliki św. Piotra.
w 1505 roku papież Juliusz II, może i Reformacji nie było ..

vika
pomorzak
Posty: 9439
Rejestracja: sob paź 17, 2009 9:30 pm

Re: 500 lat / CXC/

Post autor: pomorzak »

Vika pisze: ale nie ukrywam , że wielu Świętych Kościołów Różnych równie nieintegralnie do dzisejszych czasów , myśli swoje puszczało w eter nie nie tylko niebiański :). Dla nas nauka, że ludzkość dojrzewając musi dokonywać korekt świadomości inaczej nadal siedzilibyśmy w jaskiniach.

Gdyby nie poszło o modne wtedy odpusty, którymi chciał zasponsorować nową budowę bazyliki św. Piotra.
w 1505 roku papież Juliusz II, może i Reformacji nie było ..

vika
i pod tym moge sie spokojnie podpisac
a bazylkika nie robila i nie robi na mnie specjalnego wrazenia

tak jak to nowe cudo w Licheniu ktorego nigdy nie zobacze
jordan274
Posty: 2541
Rejestracja: czw sie 29, 2013 5:17 pm

Re: 500 lat / CXC/

Post autor: jordan274 »

Wlasnie wczoraj w zwiazku z 500-leciem moj ziec mial wyklad ,a potem w Muzeum Narodowym bylismy na otwarciu wystawy obrazow Cranachow,ojca i syna ,wszystko to bylo bardzo uroczyste,mnostwo oficjeli,a
wystawa przepiekna,zreszta z tej okazji we Wroclawiu bylo bardzo duzo roznych spotkan i uroczystosci,nawet
bylem troche zdziwiony ,ze bylo to tak dobrze zorganizowane.
Vika
Posty: 262
Rejestracja: sob paź 17, 2009 9:30 pm

Re: 500 lat / CXC/

Post autor: Vika »

jordan274 pisze:Wlasnie wczoraj w zwiazku z 500-leciem moj ziec mial wyklad ,a potem w Muzeum Narodowym bylismy na otwarciu wystawy obrazow Cranachow,ojca i syna ,wszystko to bylo bardzo uroczyste,mnostwo oficjeli,a
wystawa przepiekna,zreszta z tej okazji we Wroclawiu bylo bardzo duzo roznych spotkan i uroczystosci,nawet
bylem troche zdziwiony ,ze bylo to tak dobrze zorganizowane.

Więc bylismy razem Jordanie..nie wiedząc o tym :))).

Jak ktoś ciekawy ekspozycji to tu szczegóły http://www.mnwr.art.pl/CMS/wystawy_czas ... nacha.html
godzilla
Posty: 14046
Rejestracja: sob paź 17, 2009 8:49 pm

Re: 500 lat / CXC/

Post autor: godzilla »

pomorzak pisze:a bazylkika nie robila i nie robi na mnie specjalnego wrazenia

tak jak to nowe cudo w Licheniu ktorego nigdy nie zobacze
jezus ma ryja!
az tak zle z toba?
na tle rydzyka ladnie wygladales...
ale on nizszy byl...
bazylika wieksza to sie pewnie boisz ze ci sie w selfie nie zmiesci...
pomorzak
Posty: 9439
Rejestracja: sob paź 17, 2009 9:30 pm

Re: 500 lat / CXC/

Post autor: pomorzak »

godzilla pisze:
jezus ma ryja!
az tak zle z toba?
na tle rydzyka ladnie wygladales...
ale on nizszy byl...
bazylika wieksza to sie pewnie boisz ze ci sie w selfie nie zmiesci...
jest niższy i szerszy
ale chemia jakoś nie tak całkiem się zgadza
Vika
Posty: 262
Rejestracja: sob paź 17, 2009 9:30 pm

Re: 500 lat / CXC/

Post autor: Vika »

i pod tym moge sie spokojnie podpisac
a bazylkika nie robila i nie robi na mnie specjalnego wrazenia

tak jak to nowe cudo w Licheniu ktorego nigdy nie zobacze[/quote]

Pomorzaku, z faktami się nie dyskutuje . Obie Bazyliki istnieją .
Czy wzbudzają zachwyt czy jego brak to drugorzędna sprawa w kole dziejów.
Ja patrzę na mechnizmy jakie powodują ich pojawnienie się .
Determinacja w dążeniu do celu, którą kuje się w płomienich wojen, polityki, wiary i namiętności.

Pewnego dnia ..wszystko to przeminie i obróci się w proch...kwestia czy będzie to za 1000 czy 5000 kolejnych lat ale o tym zdecyduje czas i nowe myśli , nowego człowieka przyszłości, jakiego jeszcze nie dane nam poznać obecnie. Cieszmy się więc , że w naszych czasach doświadczamy czasem tego co stworzono 500 (5000) lat temu jak i może jeszcze uda nam się zoaczyć jeszcze za 50 . Kiedy to nasz czas osobisty skończy się bezpowotnie .

vika
jordan274
Posty: 2541
Rejestracja: czw sie 29, 2013 5:17 pm

Re: 500 lat / CXC/

Post autor: jordan274 »

Ale przypadek Pani Viko,kto by przypuszczal,jednak ten swiat jest maly,nie mowiac o Wroclawiu.Pozdrawiam
Vika
Posty: 262
Rejestracja: sob paź 17, 2009 9:30 pm

Re: 500 lat / CXC/

Post autor: Vika »

jordan274 pisze:Ale przypadek Pani Viko,kto by przypuszczal,jednak ten swiat jest maly,nie mowiac o Wroclawiu.Pozdrawiam
Obecnie wszystkie drogi prowadzą do Wrocławia:))
a jutro na cmentarze..


v.
ODPOWIEDZ