Roo pisze:
Byłem w niedzielę na mszy u australijskich Franciszkanów. W swoim kazaniu ojciec Ben powiedział:
Jesli jesteś chrzescijaninem a nie wierzysz w zmartwychwstanie Chrystusa - nie przychodź tutaj.
Jeśli jestes katolikiem a nie wierzysz w Kościół - nie przychodź tutaj.
To jest bardzo podobne to tego co w Toronto powiedział ksiadz dr Rydzyk.
Co prwda moge sobie wyobrazic ze te slowa zostaly skierowane do tych co i tak do kosciola chodza i celem bylo zaktywizowynie do wiekszej „poboznosci”, to jednak nie uwazam aby byly sluszne.
Jesli jesteś chrzescijaninem a nie wierzysz w zmartwychwstanie Chrystusa - nie przychodź tutaj.
Wynika z tego ze mozna byc chrzescijaninem i odrzucac zmartwychwstanie Jezusa. Moim zdaniem jest to niemozliwe. Chrzescijanie to wyznawcy Chrystusa jako Boga. Zmartwychwstanie jest jedna z podstaw chrzescijanstwa jak i misji i nauki Chrystusa.
Mozna tez podejsc do tych slow jako rezygnacji z szukania zagubionej owcy. Jesli zwatpiles to precz z toba, nie przychodz do nas sprawiedliwych. Problem w tym ze Jezus rozumial to troche inaczej. Uwazal ze dobry pasterz opusci swoje owce aby ratowac ta jedna zagubiona.
Z tych slow mozna tez wyciagnac wniosek ze ksiadz ten nie ma problemu z przychodzeniem do kosciola ludzi innych wyznan czy tez ateistow. Jedynymi ktorych nie chce w kosciele widziec to „zdrajcy”. Z ludzkiego punktu widzenia moze to byc zrozumiale ale ....... nauka Jezusa jest „nieludzka” i proponuje troche inne standarty.
Jeśli jestes katolikiem a nie wierzysz w Kościół - nie przychodź tutaj.
Co oznacza pojecie Kosciol ? Z jednej strony okreslana jest tak instytucja religijna z nieruchomosciami, z drugiej zas Kosciolem jest cala spolecznosc chrzescijanska, lub w pojeciu KK spolecznosc katolicka. Co oznacza wiara w Kosciol ?
Na podstawie slow tego ksiedza wypada uwazac ze jest to pojecie ogolnie znane i jednoznaczne.
„Wierzę w Ducha Świętego, święty Kościół powszechny, świętych obcowanie...”. Tak głosi trzeci artykuł Credo, czyli „Symbolu Apostolskiego”, znanego jako „krótsze” wyznanie wiary. Ta formuła, która sięga swymi korzeniami „Tradycji apostolskiej” (II-III w.) i która ugruntowała się głównie w Rzymie oraz na Zachodzie, jest najczęściej spotykana w Katechizmie. Charakteryzuje się użyciem słowa „wierzę” bez przyimka „w”2, który natomiast występuje na początku trzech artykułów wiary odnoszących się odpowiednio do Boga Ojca, do Jezusa Chrystusa i do Ducha Świętego.
Św. Tomasz z Akwinu w jednej z pierwszych średniowiecznych syntez teologicznych uzasadniał tę formę gramatyczną Credo, wyjaśniając, że „jeśli używa się zwrotu «wierzyć w Kościół», to jego sens jest następujący: «Wierzę w Ducha Świętego, który uświęca Kościół». Podobnie wyraża się najnowszy Katechizm Kościoła Katolickiego (1992), który stwierdza: „W Symbolu Apostolskim wyznajemy wiarę w święty Kościoł (Credo... Ecclesiam), ale składnia łacińska używa tu innej formy niż w artykule odnoszącym się do wiary w Boga (Credo in Deum), by nie mieszać Boga i Jego dzieł, lecz by wyraźnie przypisać dobroci Bożej wszystkie dary, jakich udzielił swojemu Kościołowi” (KKK 750). W ten sposób Katechizm stosuje się do nauczania Soboru Watykańskiego II, które zasadza Kościół nie na nim samym, lecz na jego Boskim pochodzeniu, szczególnie na jego zależności od Ducha Chrystusa, ponieważ Kościół -zgodnie z wyrażeniem Ojców, przytoczonym przez tenże Katechizm - jest „miejscem, gdzie zakwita Duch” (KKK 749).
Dlatego należałoby stwierdzić, że zwyczajna formuła „wierzyć w Kościół”, aby była poprawnie zrozumiana, zgodnie ze strukturą Credo, powinna być interpretowana jako wierzyć. Istotnie, w Credo Kościół nie jawi się jako jeden z przedmiotów trzech artykułów wiary -skoncentrowanych na Ojcu, Synu i Duchu Świętym -lecz jako sposób, kontekst i miejsce, w którym się wierzy, dzięki impulsowi tegoż Ducha. Dlatego pięciokrotnie powtarza się w „Tradycji apostolskiej” aklamację, która oddaje chwałę Bogu w Trójcy Świętej Jedynemu: „Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu w świętym Kościele”. Kościół we właściwym rozumieniu nie jest przedmiotem, terminem ani treścią wiary, lecz pewnym wymiarem wpisanym w wiarę. Zatem zwrot „wierzyć w Kościół” oznacza szczególny, sakramentalny sposób wyznawania wiary chrześcijańskiej, który można by ująć w wyrażeniu „wierzyć w sposób kościelny”.
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WK ... sc_08.html
Jestem pewien ze wlasnie to ma na mysli przecietny katolik gdy mowi o wierze w Kosciol.
Jeśli jestes katolikiem a nie wierzysz w Kościół - nie przychodź tutaj.
Dobry pasterz stawiany jest w dosc dwuznacznym swietle. Powolujac sie na niego robi sie cos przeciwnego jak on zaleca. Wychodzi na to ze az tak powaznie to sie jego slow nie traktuje.